Biztosítás vagy benzin?

A Genertel számításai szerint napjainkban gépjárművünk fenntartási költségei jövedelmünk kisebb hányadát emészti fel,

mint az 1980-as években. E költségek közül mára első helyen a benzin költség került, a korábbi szerviz díjjal szemben. A kötelező biztosítási díj aránya biztosító-függő, de kb. 20-30%-ot tesz ki.

Az 1990-es években egy középkategóriás gépjármű ára 170 és 190 ezer forint között mozgott (Dacia, Lada), ugyanez mára 3-4 millió forintot tesz ki. Egy Dacia az akkori átlagkereset 17-szeresébe került, míg ma egy Opel Astra vagy egy Suzuki 29-32 havi átlagkeresetért vásárolható meg. Napjainkban az autófenntartás költségeinek legnagyobb százalékát a benzin ára teszi ki, amely 20 év alatt 15 forintról kb. 300 forintra emelkedett. Igaz ugyan, hogy ez idő alatt a gépjárművek fogyasztása takarékosabbá vált.


A Genertel által végzett számításból az autók 100 kilométerre jutó fenntartási költségeit (benzin, biztosítás, szerviz) hasonlítja össze 1981-ben és 2009-ben. A számítás új, alsó középkategóriás autókra terjed ki, feltételezve, hogy évente 15 ezer kilométert autóznak velük.

Csikós Dániel, a Genertel direktbiztosító vezérigazgatója szerint „összességében száz kilométerenként 1981-ben átlagosan 211, ma 3760 forintot adunk autónk fenntartására”, vagyis míg 1981-ben havi átlagbérünk 60%-át költöttünk autónk fenntartására, addig 2009-ben már csak 38%-ot költünk ugyenezen célra. Míg 1981-ben a kgfb-re 4%-ot költöttünk, ez mára a fenntartási költségek 12%-át teszi ki. CASCO díjat 1981-ben 6.6%-ot fizettünk, ma, 2009-ben pedig kb. 18%-ot.

A gépjármű fenntartási költségein belül nagyságrendekkel, 10-11%-ról, 28-30%-ra nőtt a gépjármű biztosítási díja. A biztosítás díja az egyetlen olyan díj tétel, amelyen a tulajdonos - a gépjármű biztosítás jó megválasztásával - akár évi 10 százalékot is spórolni képes. A Genertelnél az átlagos díj a költségek 18- 20 százalékának felel meg, így a piaci átlag alatt tartózkodnak.

A benzinre költött összegek aránya is nőtt: 1981- ben 59, idén viszont 64 százalékot tesz ki. Anno a Moszkvics számított a legdrágább autónak, a legolcsóbbnak pedig a Trabant. Az előző 144 forinttal, az utóbbi 106 forinttal. Jelenleg egy közepes kategóriájú gépjármű 2400 forintnyi benzint fogyaszt 100 km-es átlagra lebontva. A karbantartási összeg közel harminc év alatt megháromszorozódott.

© Copyright 2020 Hitel Vadász.Minden jog fenntartva.

Keresés

Ez a weboldal cookie-kat használ a hitelesítés, navigáció és egyéb funkciók kezelésére. Honlapunk használatával Ön elfogadja hogy cookie-kat helyezhetünk el az eszközén.
GDPR letöltés | GDPR rendelet